Sunday, 25 December 2016

Quote Of The Day #12

Assalamualaikum semua :')

.

Ada 5 perkara kita semua pasti inginkan serta berusaha untuk mendapatkannya:

1. Wajah yang cantik.
2. Duit berjuta-juta.
3. Sihat dan kuat.
4. Anak-anak yang patuh serta berjaya.
5. Tidur nyenyak tanpa ubat penenang.

Hal itu mudah kita perolehi. Hanya perlukan waktu 15 minit sahaja.

Bagaimana caranya?

Nabi SAW bersabda:
1. Barang siapa yang tinggalkan solat Subuh, maka wajahnya tidak akan ada cahaya.
2. Barang siapa yang tinggalkan solat Zohor, nescaya tiada keberkatan dalam rezekinya.
3. Barang siapa yang tinggalkan solat Asar, nescaya tiada kekuatan dalam jasadnya.
4. Barang siapa yang tinggalkan solat Maghrib, nescaya tiada buah atau hasil yang boleh dipetik dari anak-anaknya.
5. Barang siapa yangg tinggalkan solat Isya', tiada kenyamanan dlm tidurnya.

Tahu tak kenapa kalimah 'Laa ilaaha Illallah' tidak sampai menggerakkan bibir jika diucapkan?

Sebab ini adalah rahmat dari Allah SWT ke atas orang Islam, supaya jika maut menghampiri dengan mudah ia menyebutkan kalimah itu.

Mudah-mudahan tangan yang mengirim dan menyebarkan ini kelak tidak susah untuk melafazkan kalimah Laa ilaaha Illallah.

Bila ini bermanfaat bagimu, sila kongsikan dengan orang-orang yang kita sayangi, berbahagi perkara yang bermanfaat adalah bahagian dari amal-amal soleh.

Sahabatmu dalam perkongsian.
Wallahu A'lam =)

.

Thanks for reading this entry ^_^

19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis

Assalamualaikum semua :')

.

Sekadar ingin berkongsi berita gembira kepada semua wanita di dunia ni =)

.

19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis

.

Rasulullah SAW merupakan manusia termulia dan terbaik di dunia ini. Baginda juga merupakan seorang insan yang sangat memuliakan wanita. Buktinya?

Dari Abdullah bin ‘Amr R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Dunia ini adalah perhiasan/kesenangan dan sebaik-baik perhiasan/kesenangan dunia adalah wanita yang solehah.”
(HR. Muslim,Nasa’i, Ibnu Majah dan Ahmad)

Dalam lafaz lain:
“Sesungguhnya dunia ini adalah perhiasan dan tidak ada di antara perhiasan dunia yang lebih baik daripada wanita yang solehah.”
(HR. Ibnu Majah)

Dalam lafaz lainnya lagi:
“Sesungguhnya dunia ini seluruhnya adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang solehah.”
(HR. Ahmad)

Wanita dan Keindahan sudah menjadi sunnatullah bagi anak Adam. Mereka mendapat pelbagai nikmat dari wanita yang mereka cintai. Wanita-wanita itu juga dijadikan indah pada pandangan mereka. Sebagaiman firman Allah:
“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga).” (QS. Ali Imran:14)

.

19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis

.

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki.

Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang saleh.

3. "Barang siapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takut akan Allah. Dan orang yang takut akan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya."

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah saw di dalam syurga).

5. "Barang siapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya), maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki."

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. "Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga."

8. Apabila kedua ibu bapamu memanggilmu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

9. Daripada Aisyah R.A berkata, "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya, akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbukalah pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana sahaja pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

12. Aisyah R.A berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW, "Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."

13. Perempuan apabila solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia ke mana sahaja pintu syurga yang dia kehendaki.

14. Setiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari m dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mula berasa sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

.

So, girls? Amacam? Terkejut tak? Aku pun terkejut time baca mende ni. But then rasa happy sebab aku adalah orang-orang yang bertuah mendapat perkara-perkara di atas.

Selalu orang kata, asyik perempuan je yang perlu tahan sakit. Dari mengandung, beranak, berpantang. Lepas tu kena jaga anak tu pulak. Lelaki tahu pergi kerja je. Lepas tu bila balik kerja, nak dilayan macam raja.

Ingat ya, girls. Wanita yang mengandung, beranak, berpantang, jaga anak termasuklah layan suami macam raja tu dapat pahala tau dengan apa yang mereka buat. Bukan buat tanpa apa-apa imbalan. Tapi lelaki pulak, dia kena tanggung keluarganya di dunia dan akhirat. Di dunia, kena tanggung makan-minum-pakai-tempat tinggal etc ahli keluarga. Kat akhirat pulak, kena tanggubg dosa-dosa ahli keluarga. Lebih perit tu!

So, girls? Be proud of yourself. Kaum Adam yak dapat semua ni. Kita-kita je =D

.

Thanks for reading this entry ^_^

Amalan Orang Yahudi Semasa Mengandung

Assalamualaikum semua :')

.

Entri kali ini aku nak share-kan something yang sangat berguna. Hope bermanfaat untuk korang semua yang membaca entri ni :)

Artikel ni memang panjang, tapi
sangat berguna! Kebaikan amalan diorang ni boleh la guna, kalau
yang lain-lain tolong jauhkan. Okey? =)

.

Penulis : Dr. Stephen Carr Leon (setelah dialih bahasa)

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship di beberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu;

Mengapa Yahudi Bijak?

Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang. Engineering, muzik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum YAHUDI. Dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California, saya terfikir;

Apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar?
Kenapa Tuhan memberi kelebihan kepada mereka?
Apakah ini suatu kebetulan?
Adakah bijak boleh dijana?

Maka saya tergerak hati membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda, tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun. Ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, agama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data-data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum-kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang si ibu sedang mengandung, pertama sekali saya perhatikan ialah, si ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami. Saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya. Oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, "Adakah ini untuk anak kamu?" Beliau menjawab, "Ya, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan. Saya sedang melatih otaknya. Semoga dia menjadi genius apabila dewasa kelak." Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikuti perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jemu beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau. Sejak awal mengandung, beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu, dan untuk tengah hari pula, makanan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang. Menurut beliau, daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan
penumbuhan otak anak didalam kandungan. Menurut beliau, ini adalah adat orang-orang Yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang-orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yang sama saya perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja
jika ada ikan. Menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang ke rumah Yahudi, anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti)
dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa mengantuk dan lemah dan susah untuk memahami pelajaran di sekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo (HARAM!). Apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sesekali kali merokok kerana tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok di luar rumah mereka.

Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes. Ini bermakna, keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak (bodoh atau lembab). Suatu penemuan yang dahsyat ditemui oleh saintis yang mendalami bidang genes dan DNA!

Para perokok harap ambil perhatian!
Ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah??

Tekalah sendiri.

Yes, Yahudi!

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka. Pemakanan anak-anak tadi cukup dikawal. Makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever). Di dalam pengamatan saya, kanak-kanak Yahudi sungguh bijak dan rata-rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sejak awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin. Ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka, bermain muzik dan memahami nota-notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak-kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Menurut saintis Yahudi, gegaran muzik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak), oleh itu terdapat ramai sekali genius muzik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6. Anak-anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak-anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang! Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi.

Selain dari pelajaran tadi, sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari. Menurut teman saya, memanah dan menembak dapat melatih otak fokus kepada sesuatu perkara.

Selanjutnya, pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah). Di sini, murid-murid ditekan dengan subjek sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Walaupun segala projek mereka kadangkala kelihatan lucu dan mengarut, namun tetap diteliti dengan serius, apatah lagi jika ianya berupa senjata, perubatan dan engineering. Idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di tahun akhir di universiti, para penuntut di bidang perniagaan dikehendaki melakukan projek dan mempraktikkanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) mendapat keuntungan sebanyak $US1juta! (DUIT SEBENAR!) Anda terperanjat? Itulah kenyataan. Dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai perniagaan di dunia!

Siapakah yang mencipta design Levis yang terkini?
= Ianya dicipta di Universiti Israel
oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka?
Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka. Menurut mereka, ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen dikepala. Banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala. Ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun. Mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang Jepun yang pandai!

Adakah ianya sebagai kebetulan?

Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah).

Adakah ini kebetulan?

Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yang berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja). Jika mereka ada idea yang bernas, jawatankuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatankuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yang perniagaan mereka menurut landasan yang betul. Maka itu, lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Guess, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York.

Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yang bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman. Ianya memerlukan masa. Persiapan awal adalah ketika si ibu mengandung. Galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yang mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya, ubahlah cara pemakanan. Makanlah makanan yang elok, berkhasiat dan baik untuk otak. Menghayati muzik sejak kecil adalah baik sekali untuk pertumbuhan otak kanak kanak. Dengan bermain piano dan violin, sudah tentu dapat melatih anak-anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yang memerlukan konsetrasi yang tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan generasi yang bodoh dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali. Di sini, perokok seperti dianak-tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$7 !!! Ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!

Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali! Dan seperti Israel, ianya begitu taboo. Dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel. Sebab itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikat nya negara Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin musykil.

Benarkah merokok dapat melahirkan generasi bodoh?

Saya telah menemui beberapa bukti untuk menyokong teori ini.

Lihat saja Indonesia. Jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! Dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang, berapa banyakkah universiti yang terdapat di sana? Hasil apakah yang dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia?

Adakah ini bukan akibat merokok?

Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal agama atau bangsa.

Adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir semenjak zaman Firaun hingga ke Hitler?

Bagi saya, itu isu politik dan survival.

Yang ingin saya ketengahkan ialah;

Mampukah kita dapat melahirkan generasi yang bijak seperti Yahudi?

Jawapannya ialah mungkin YA dan
TIDAK MUSTAHIL. Dan ianya memerlukan perubahan dari segi pemakanan dan cara mendidik anak. Dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya. Ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yang telah saya nyatakan diatas tadi. Pada umur 9 tahun, cucu saya dapat menulis karangan sepanjang 5 muka surat penuh! Karangannya hanyalah mengenai;

Mengapa saya gemarkan
tomato!

Selamat sejahtera dan semoga kita dapat melahirkan manusia yang bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

.

Found it here -> http://liyanamazlan.blogspot.com/2012/12/amalan-orang-yahudi-semasa-mengandung.html?m=1

.

Thanks for reading this entry ^_^

Lirik Lagu Daylight - Maroon 5

Assalamualaikum semua :')

.

Kali ni aku nak share lirik lagu Daylight by Maroon 5.

Aku suka sangat lagu ni. DAYLIGHT. This song made me thinking of something.

Aku ni nampak je tought. Tapi sebenarnya hati aku lembut. Aku memang susah nak nangis. Kalau setakat dengar ceramah kat sekolah tu, hem... Aku relax je. Tak nangis pun. Tapi.... For certain things, air mata ni akan gugur jugak. Contohnya, bila aku dengar lagu ni.

Cuba korang hayati betul-betul lirik lagu ni. Sedih tau! T_T

***

DAYLIGHT by MAROON 5

.

Here I am waiting, I’ll have to leave soon
Di sini aku menunggu, aku harus segera pergi
Why am I holding on?
Kenapa aku bertahan?
We knew this day would come, we knew it all along
Kita tahu hari ini akan tiba, kita sudah lama tahu
How did it come so fast?
Bagaimana saat ini datang begitu cepat?
This is our last night but it’s late
Ini adalah malam terakhir kita, tapi ini sudah larut
And I’m trying not to sleep
Dan aku berusaha tak tertidur
Cause I know, when I wake, I will have to slip away
Karena aku tahu, saat terbangun, aku harus pergi

CHORUS
And when the daylight comes I’ll have to go
Dan ketika pagi menjelang, aku harus pergi
But tonight I’m gonna hold you so close
Tapi malam ini aku kan mendekapmu erat
Cause in the daylight we’ll be on our own
Karena saat pagi datang, kita kan berpisah
But tonight I need to hold you so close
Tapi malam ini aku harus mendekapmu erat
Oh-woah, oh-woah, oh-woah
Oh-woah, oh-woah, oh-woah

Here I am staring at your perfection
Di sini aku menatap kesempurnaanmu
In my arms, so beautiful
Dalam dekapanku, begitu cantik
The sky is getting back, the stars are
burning out
Langit mulai terang, cahaya bintang mulai pudar
Somebody slow it down
Seseorang, perlambatlah waktu
This is way too hard, cause I know
Ini sangat berat, karena aku tahu
When the sun comes up, I will leave
Ketika mentari tiba, aku kan pergi
This is my last glance that will soon be memory
Inilah terakhir kali kan kulihat dirimu, dan akan segera jadi kenangan

CHORUS

I never wanted to stop
Aku tak pernah ingin berhenti
Because I don’t wanna stuck alone babe,
stuck alone babe
Karena aku tak ingin terus sendirian
I was afraid of the dark
Aku takut dengan gelap
But now it’s all that I want, all that I
want, all that I want
Tapi kini, hanya itulah yang kuinginkan

CHORUS (2x)

Oh-woah (yeah), oh-woah (yeah), oh-woah (yeah)
Oh-woah (yeah), oh-woah (yeah), oh-
woah!

*****

Btw, ni lagu lama. Entah album Maroon 5 yg keberapa. Yang pasti lagu lama.

.

Thanks for reading this entry ^_^

Thursday, 17 November 2016

Starting A New Chapter In My Life

Assalamualaikum semua :')
.
It's been donkey years I'm not updating any story about myself here. Hehe. Just forgot when was the last time I'm sharing my story in my dear blog, ciksakuramerah. I miss my blog badly okeh!
My life is quite hectic nowadays although Im not an exam candidate anymore. Hey, not just exam candidate know what busy is. Orang lain pun tau la :p

Ok, just buat donno je with my broken english. It's been a very long time I'm not writing english essay since the PT3 examination was came to the end. That's why my english is soooo bad.
Actually, just wanna share with you all, my dear readers, about me and what had happened to me selama I mendiamkan diri ni.

Okeh. The title for this entry is STARTING A NEW CHAPTER IN MY LIFE. What chapter is it? Chapter of becoming a grow up teenager? Haha. Or chapter of becoming someone in loveeee.. .? Hehe. Ok, just kidding.

People nowadays use to make a business as their basic income untuk menampung kos sara hidup sekarang which is very-very high! I pun lemah lutut uolls bila pergi pasar tengok kuih tepung pelita 50 sen satu... Huuuuu. Menangis dulu before beli T_T

So, as a 'up-to-date' person, I always la check some IG-shop, FB-shop and blog-shop. But seriously sekarang tak ramai orang yang berniaga guna blog. Because zaman sekarang dah tak ramai yang rajin nak berblogging bagai. Unlike past few years.

And...... Cuz of I always stalk the IG-shop, tanpa sedar, I got interested in business. You know, something you never expect happened to you like zassss. I, myself dont know when was the right time I fell in love towards business. But, yeah. My interest in medic takkan pernah luntur. That's my ambition.

Bila dah suka kan, mestilah ada keinginan. Kan? Kan? Kan?

So, yeah. After a year thinking about it, I made a decision to run my own business as my basic income. Kalau ada basic income, nak beli pape tak payah dah minta dengan parents. Just use my own money.

Tapi..... Nak ada bisnes sendiri susah wei! Macam-macam kena buat. So..... As starting, aku mula dari tangga yang palinggggggg bawah dalam bidang bisnes ni. Before I can make my own product and brand.

Yes. I'm a dropship.

Sebab apa aku jadi dropship? Sebab dropship ni kerjanya mudah je. Just promote the product. Kalau ada orang nak order, ambik order dan hantar order kat supplier. Then siap! Tunggu je customer bayar and kita akan dapat komisen kita.

Easy as kopek kacang kan sisters and brothers semua ;)

Walaupun komisen as a dropshipper ni sikit je actually, but worth it la dengan kerja yang dibuat. Senang je pun... Baring atas katil and pegang handphone tunggu order. If supplier send gambo, the dropshipper will post the picture in his shop tak kiralah IG ke FB ke.

Sangat senang, bukan?

But actually, kerja sesenang tu la yang buat hidup aku sibuk ngalahkan PT3's teachers yang tengah duk tanda exam papers budak PT3. Buzy oi!

Lepas dapat gambo, nak kena edit. Bila nak post gambo kena fikir caption pulak. But, it's ok. Sebab aku minat perkara-perkara cenggini, so I don't mind. As long as I'm happy ^_^

Soooooo. Everybody. Now, aku dah start bisnes aku sendiri as a dropshipper of a book store. Dulu, aku beli je booksss dengan book store ni through online. But now, I'm their droship
.
And, yes. Aku jual buku. Pelbagai jenis buku. Buku agama ada. Buku motivasi ada. Macam-macamlah! Buku-buku best seller pun ada ^_^ Macam sekarang ni buku yang tengah HOT ialah buku Semusim Di Barzakh. So, kalau korang teringin nak memiliki buku ni, bolehlah beli dengan aku. Hehe :D Selain itu, tafsir al-Quran dan radio Quran pun ada dijual. Planner 2017 yang cantik-cantik pun available.

Apa lagi eyh????

Ha! Novel cinta takde ya :p

Sebab book store aku ni more to islamic book and motivation book je. Kisah cintan cintun monyet and friends tu enggak ada.

For your infomation, dress pun available tau! Aku jual jubah abaya koshibo. 9 pilihan warna dan semuanya warna plain. Maknanya, kalau korang beli, korang bolehlah add something like 'dokoh' ke on the abaya to make it looks more beautiful and elegant. That's why we made the abaya plain je...
SENARAI WARNA ABAYA KOSHIBO DAN SAIZ YANG STILL AVAILABLE

Hijau turqoise: S
Chocolate Gelap: XL, L, M
Pink belacan: XL, M
Pink: 2XL, S
Hitam: L, M, S
Soft purple: XL, M, S
Maroon: XL, M, S
Emerald green: M
Chocolate terang: M, S

Abaya koshibo ni limited edition tau sebab supplier takkan restock dah abaya ni kalau dah out of stock. So, kalau korang berminat nak beli. Korang kena grab cepat-cepat sebab nanti kalau dah out of stock, korang jugak yang merana. Haaaaaa! XD

Boleh check gambar abaya koshibo warna coklat terang dan saiz abaya di akhir entry :')
(Aku rasa blog kena letak emoji la sebab tak best la kalau menulis takde emoji. Tak syiokkkk!)
Nak beli tapi tak tahu apa nama IG-shop dan FB-shop aku? Don't worry. Di akhir entry ni aku dah sertakan 2 keping gambo shop aku :')

Do follow IG @shamohdstore
Do like FB Page Sha Mohd Store

Kenapa aku letak nama shop aku as Sha Mohd Store sedangkan my real name is SITI HALIMAH?
Ha... Meh sini nak story.

At first, my shop's name is CSM Islamic Book Store. CSM tu ialah Cik Sakura Merah. I put Islamic Book Store after CSM because I want to 'tell' people that I'm selling islamic books. So, if anyone nak cari buku-buku islamik, they just need to search 'islamic book' and my shop will appear... Haaaa. I have shared one tip on how to make a bisnes shop's name. Note it! Note it! ^_^

But then, after aku decide to sell jubah abaya koshibo tu, I think I need to change my shop's name sebab tak suitable la kan islamic book shope but suddenly jual jubah. What theee? So, I changed it to SHa Mohd Store. But why? What does it mean?

Oyeah..

Some people call me SHa for short. SHa tu nama aku jugak. S stand for Siti and Ha stand for Halimah. That's why la, SHa. Alright :') ?

And Mohd tuuu. My father's name begin with Mohd. Alahhhh. Nama lelaki zaman dulu kan? Mohd. But, pronounce it Mohamad. Okeh?

So, SHa Mohd Store is Siti Halimah Mohd's Store. That's my store, okeh?
Got it?

Aku tak tau kenapa aku cerita hal nama yang tak penting ni kat sini. Huhu XD

...

So... I think that's all about my shop. Kindly, follow my IG-shop @shamohdstore and like my FB Page Sha Mohd Store. Hehe :D

Sebarang urusan berkaitan buku or jubah abaya, kindly contact me through whatsapp, okeh? Dial, 01129218202.

Foot note: No. Whatsapp tu ialah no. bisnes ya. Jangan nak memandai ambik no. tu and jadi anonymous kacau aku. Jangan harap aku layan!

Ok, lah semua. I think that's all for this time. Aku menulis entry ni since after subuh tadi around 6am and now, it's 7.13am. I took more than one hour ok to promote my shop. Hehe :D

Sekarang ni musim hujan. Cuaca kat kampung aku sekarang ni hujan renyai-renyai since before subuh tadi lagi! Aku menunggu waktu subuh dengan bertelekung sambil berteleku di atas sejadah dalam keadaan kesejukan. Huuuu...

Baguslah hujan. At least, tak payahlah nyonya susah-susah bangun pagi semata-mata untuk siram pokok bunga melur yang ditanam di tepi pantai. Heeee. Apa yang aku mengarut ni? XD

Dah la. Aku ni kalau menaip tak berapa pandai sangat nak berhenti. Mesti adaaaaa je perkara yang nak ditaip. Padahal tak penting pun. Sigh!

Oklah semua :') Sampai sini je. Till then peeps. Btw, thank you so much, ya for reading my blog. I love you all damn much ^_^

Today is Jumaat. Don't forget to recite surah Al-Kahfi, ya? At least 10 ayat awal and 10 ayat akhir as pelindung dari fitnah dajjal. Happy Jumaat and have a nice day ahead! May Allah bless you :') Assalamualaikum ^_^
 
.

Thanks for reading this entry ^_^

.

Ps:
Pic 1 : My IG-Shop
Pic 2 : My FB Page Shop
Pic 3 : Contoh Jubah Abaya Koshibo Warna Coklat Terang
Pic 4 : Saiz Jubah Abaya Koshibo
Pic 5 : GOOD MORNING MY DEAREST ^_^

Ps:
Aku siap taip entry ni pada jam 0748 :D

.
.
.

Sunday, 13 November 2016

Realiti Kehidupan Seorang Suami Dan Ayah Penyayang

Assalamualaikum semua :')

.

Entri ni adalah sekadar perkongsian dari aku untuk semua orang di luar sana terutamanya kaum isteri.

'Mende' ni aku copy dari group whatsapp sekolah rendah aku.

Walaupun aku tak kahwin lagi, tapi aku rasa mende ni terkena betul-betul kat batang hidung aku. Ayooo!

***

REALITI KEHIDUP SEORANG SUAMI DAN AYAH PENYAYANG

***

Suami dapat gaji bersih RM3000 terus buat internet banking bayar:

- Bil air = RM30.00.
- Duit rumah = RM700.00.
- Duit kereta = RM700.00.
- Bil telefon suami dan isteri = RM200.00.
- Bil elektrik = RM170.00.
- Ansuran motor kapcai = RM150.00.
- Yuran Tuisyen anak = RM150.00.
- Tukar RM150.00 kepada duit RM1 untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan.

Jumlah Keseluruhan Habis dibelanjakan = RM2250

Lalu berbekalkan duit baki gaji RM750 balik ke rumah jemput isteri dari tempat kerja, terus disambut dengan isteri satu soalan, "Hari ni hari gaji abang kan? Jom pergi beli barang dapur. Banyak dah habis. Sambil bawak bebudak makan luarlah malam ni! Sebab I tak laratlah nak masak hari ni. Lagipun, bebudak pun esok hari sabtu cutikan?".

Suami mengangguk lemah. Terpaksa setuju demi anak-anak dan isteri.

Sampai di rumah, disambut pula dengan anak yang bongsu, "Ayah, cikgu adik cakap hari Isnin, cikgu nak RM20 untuk beli baju sukan yang baru."

Isteri spontan menyampuk, "Mintak kat ayah. Ayah baru dapat gaji."

Sambil itu, anak yang sulung pula mencelah, "Ayah, kakak pun nak duit RM30 hari isnin ni untuk beli buku rujukan. Dah dekat nak periksa ni."

Si suami terus mengeluarkan RM50 untuk anak bongsu dan anak sulong. Tinggal baki gaji RM700 (Baru hari pertama terima gaji tu..!!!).

Kemudian, selepas maghrib, berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur. Sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50. (Baki gaji RM650) Kemudian, langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah RM50 (Baki gaji RM600).

Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250 (Baki gaji RM350) untuk beli barang kering dan RM50 (Baki gaji RM300) untuk beli barang basah.

Setelah semuanya selesai, pulanglah keluarga tersebut ke rumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300 sahaja.

Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil-kebil mengenangkan baki duit (Yang tinggal baki hanya RM300 dari jumlah gaji bersih RM3000) dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

Esoknya, pagi Sabtu, isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi. Suami pun pergilah beli dengan modal RM5 dan surat khabar RM1.50 (Baki gaji RM293.50).

Manakala menjelang petang, si isteri dan anak-anak ajak suami jalan-jalan di Pasar Malam Jalan TAR sempena Malam Minggu. Si suami ikutkan juga dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak-anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak RM30 (Baki gaji RM263.50).

Tiba di Jalan TAR, si isteri berkenan dengan Tudung Bawal berharga RM15 dan minta dibelikan. Suami pun keluarkan duit untuk membayar harga tudung tersebut. (Baki gaji RM248.50).

Kemudian apbila ke depan sedikit, bahagian pakaian kanak-kanak pula nampak baju tidur anak-anak yang berharga RM15 sehelai. Isteripun selamba berkata, "Bang, baju tidur bebudak ni pun dah lusuh. Belikan diaorang yang baru ni. Murah jer. RM15."

Suami pun keluarkan lagi RM30 untuk bayar baju tidur anak-anak (Baki gaji RM218.50).

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama-sama. Tetapi dalam perjalanan pulang, anak-anak merengek dahaga dan lapar, minta singgah di kedai makan untuk makan malam. Kerana kesiankan anak-anak, si ayah pun singgah lah di Kedai Makan Tomyam dan makan dengan membayar RM30 lagi. (Jumlah keseluruhan baki yang tinggal selepas 48 jam dapat gaji ialah RM218.50.)

Esok hari Ahad. Isteri suruh pergi kedai pagi-pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. Suami bermodalkan lagi RM7 dan RM1.50 untuk surat khabar. (Tinggallah duit gaji genap RM210).

Malamnya pula, beri pada isteri RM150 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta!

Maka bermulalah pagi hari Isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM60.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat, serta menghitung hari lagi untuk ke 25 hb/26 hb yang akan datang sama ada sampai atau tidak?

Selang seminggu selepas itu, pada hujung minggu, si isteri ajak balik kampung melawat ibu dan ayah dia di kampung. Suami katakan dengan muka sedih, "Tak ada modal. Tinggal baki gaji RM60 je nak buat modal hidup sampai hujung bulan ni."

Lalu si isteri menjawab dengan sinis, "Kalau ajak balik kampung saya je, tak de duit.. Kalau ajak balik kampung saya je, Abang kata tak de duit.. Mana pergi duit gaji abang selama nie? Tak kan lah baru seminggu gaji tinggal baki 60 hengget? Sudah tak berduit.. Abang ada simpan pompuan lain ke..?"

Terpinga-pinga suami.. Confused..!! Blurred..!! Nak dijawab, jadi perang.. Nak diceritakan yang sebenar nanti, disalahkan balik, kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu...

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

p/s: Kepada yang masih bujang, sudah bersediakah anda untuk menghadapi situasi sebegini?

** Masa Depan Itu Dibeli Oleh Masa Sekarang.

SUMBER : Media Johor

#JomShare

Saturday, 12 November 2016

Husna, Hasna, Hanis Kembar Tiga

Assalamualaikum semua :')

.

Jom baca cerita tentang kembar tiga; Husna, Hasna & Hanis :D

************************************************************************

•Si kembar 3 , 3H (husna|hasna|hanis)•

Pengalaman mengandungkan si kembar 3 ni adalah moment terindah buat mama dan papa..

17/9/2013
Masa ni mama dan papa baru kenal. Orang tua-tua cakap baru nak mula bercinta. Hehe. Umur mama masa ni baru 18 tahun dan papa 20 tahun. Setahun mama dan papa ambil masa untuk kenal hati budi
masing-masing. Last mama dan papa buat keputusan untuk kahwin.

17/9/2014
Hari ni mama dan papa diijab kabul. Tepat jam 12.15 tengah hari mama dan papa sah sebagai suami isteri dan pada jam yang sama iaitu 12.15 tengah hari pada tahun 1995 mama lahir ke dunia (mama baru perasan). Mama dan papa pilih tarikh ni sebab
tarikh ni adalah tarikh perkenalan mama dan papa dan tarikh ni sangat-sangat bermakna buat mama dan papa. Kahwin muda la katakan. Selepas kahwin je kalau mama lewat period mesti mama buat pregnancy test. Yela excited nak jadi seorang ibu kan. Papa pun jangan tanya, papa pun excited sama naik dengan mama. Excited dia tu jangan tanya la macam mana. Excited mengalahkan nak pergi ke angkasawan. Tapi hasilnya -ve. Memang mengecewakan. Kalau nak tahu tiap-tiap bulan mama test sampai satu tahap sampai dah fed up, sampai mama fikir "ada rezeki ada lah tak ada rezeki mungkin Allah nak bagi aku honeymoon dengan suami aku puas-puas". Hari berganti hari bulan berganti bulan. Mama lewat period lagi. Malam ni
mama suruh papa beli pregnancy test sebab esok pagi nak test. Sekali papa beli nah sampai 3 papa beli. Papa kata "malas nak ulang alik pergi kedai dah. Sampai cashier 7E pun hairan tiap-tiap bulan pergi beli benda yang sama". Mama dengar mama gelak je "hehe".

22/4/2015
Pada jam 10.30 pagi hari Rabu. Masa ni papa tengah tidur lagi. Yela cuti kerja kan. Mama bangun pergi
kencing, mama try test. Selepas test, mama pegang pregnancy test tu bawa pergi ruang tamu nak tunggu tengok lagi 5 minit macam mana result. Masa ni dalam otak mama "kalau ada, alhamdulillah. Kalau tak ada cuba lagi". Dan.... Nak tahu tak apa resultnya? +ve ! Naik dua line. Alhamdulillah. Macam tak percaya, semua ada! Tapi rasa macam tak percaya dan macam mimpi. Mama test lagi 2 pregnancy test sama jugak result +ve. Mama
terus kejutkan papa dari tidur. Papa terkejut tengok result pregnancy test mama. Dengan muka mamai terkebil-kebil biji mata papa sambil papa cakap "anak aku nak keluar dah! Hehe. Ayang, pergi mandi cepat. Abang nak bawak ayang pergi klinik jumpa doktor". Selesai mandi apa semua, mama papa pergi klinik dan doktor sahkan mama pregnant 6w. Senyum lebar papa
sampai ke telinga sampai masuk kereta pun duk sengih-sengih. Masuk kereta je terus papa call family semua bagitahu mama pregnant. Family semua happy sangat-sangat sebab tak sabar nak sambut cucu dan cicit sulung di kedua-dua belah keluarga iaitu keluarga mama dan papa. Dan start dari hari ni jugak mama gantung kuali, gantung mop, gantung penyapu dan gantung segala kerja-kerja rumah. Papa tak kasi langsung mama buat apa-apa kerja rumah termasuk masak. Keesokkan harinya, papa la yang kemas rumah, basuh baju, sidai baju dan memasak sebelum pergi kerja. Kerja mama cuma bangun mandi, makan dan
tidur. Papa yang buat semua kerja ni sampai mama habis pantang 100hari. Genap je 8w, mama dah mula muntah-muntah, loya, tak
larat dan tak boleh bau benda-benda 'goreng'. Mama asyik nak tidur je sampai ap 4bulan preggy. Minyak cap kapak sentiasa kat tangan. Bila rasa loya je mesti ambil sapu kat hidung. Kurang la sikit rasa loya. Sampai tidur pun pegang je minyak cap kapak tu. Kalau tak ada minyak cap kapak, mama tak senang duduk. Sebulan sebotol minyak cap kapak mama guna.

13/5/2015
Hari ni papa bawak mama pergi buat buku merah. Time ni mama preggy baru 9w. Nurse dekat klinik terkejut sebab mama muda lagi. Baru 20 tahun. Mama senyum je. Nak buat macam mana? Dah jodoh datang awal. Hehehe. Dah setle buat
buku merah, mama dan papa terus balik rumah sebab masa ni dah tak larat sangat. Mata nampak bantal
je. Sampai je rumah, terus tidur sampai petang. Papa gerak suruh makan. Selepas makan, mandi then tidur balik.

20/5/2015
Hari ni mama datang check up dgn doktor dekat klinik. Kandungan mama time ni 10w. Doktor scan nampak sorang je. Time ni happy je. Yela, first time scan dapat dengar degupan jantung anak mama. Doktor cakap mama akan repeat scan time 7 bulan pulak nanti. Gambar scan mama pegang. Sampai balik rumah duk cium-cium gambar scan tu sampai tertidur
punya excited sampai macam tu la. Lepas pada scan hari ni, mama dan papa langsung tak de scan dekat
mana-mana klinik swasta. Cuma tunggu nak scan masa kandungan 7 bulan pulak.

11/6/2015
Kandungan mama genap 13w. Hari ni mama ada check up dekat klinik. Nurse bising. Yela kan, berat mama turun mendadak dari 62kg turun ke 56kg. HB mama semua ok je. Pen biru. Tapi bila dekat berat badan je pen merah. Sepanjang mama pregnant, mama tak de masalah HB kurang. HB mama maintain je. Mau tak nye? Hari-hari makan makanan tambah darah. Kalau tak makan sayur, papa masak hati ayam atau siput lala.

8/7/2015
Harini kandungan mama 17w. Masa ni mama happy sangat sebab loya dan muntah mama makin kurang. Selera makan mama makin
bertambah-tambah. Mulut ni 24jam nak mengunyah je. Tengah-tengah malam pun still lapar. Harini berat mama naik 3kg. Dari 56kg ke 59kg.

2/8/2015
Harini kandungan mama 20w. Masa ni mama rasa happy sebab mama dah dapat rasa pergerakan anak
mama. Time ni berat mama masih terkawal lagi. Naik 2kg je.

30/8/2015
Harini kandungan mama genap 24w. Harini mama kena 'bising' dgn nurse sebab berat badan mama
naik 4KG! Dari 61kg naik ke 65kg! Mama pun terkejut sebab naik banyak sampai macam tu sekali. Nurse suruh kawal makan sebab nurse kata perut mama besar dari usia kandungan yang sepatutnya. Nak ikutkan time ni ukuran tinggi rahim mama sepatutnya 24cm je tapi ni 25cm besar dari jangkaan. Masa ni rasa nak nangis je bila nurse suruh kawal makan sebab
masa ni mama memang asyik lapar gila sampai tak boleh tahan. Kalau tak makan sampai mengeletar
badan. Nurse cakap kalau lapar tengah malam jangan makan nasi tapi makan roti ke biskut ke sebab takut berat naik mendadak lagi kalau makan tengah-tengah malam. Mama pun ikut cakap nurse. Papa macam sedih je. Papa marah. Papa kata "kenapa nak kawal makan pulak? Dah baby lapar makan jela". Selepas mama terangkan dekat papa kenapa orang mengandung tak boleh berat naik mendadak lebih dari limit baru papa faham yang orang preggy berat tak boleh naik lebih dari 2 kg takut effect kat baby.
Masa ni papa ada cakap perut mama tak macam orang mengandung 6 bulan tapi macam orang mengandung 7 bulan ke 8 bulan sebab perut mama besar
sangat. Papa cakap macam mama pregnant twin sebab perut mama besar sangat sampai perut mama jadi strechmark. Masa ni pun mama pun cepat mengah. Jalan pun dah macam penguin. Tapi mama tak
percaya cakap papa sebab scan masa 9w nampak sorang je. Datang dari mana lagi seorang? Kalau twin
takkan menyorok kot sebab masa doktor scan, doktor scan keliling perut memang nampak seorang. So mama tak percaya cakap papa. Disebabkan berat badan mama naik mendadak so mama kena check BP seminggu sekali dekat klinik
berdekatan. Tapi mama tak check pun sebab mama lupa. Hehe.

30/9/2015
Hari ni kandungan mama genap 28w. Hari ni mama papa excited sebab hari ni nak scan baby. Mama
papa excited nak tengok jantina baby. Sebelum masuk bilik scan, mama papa tunggu kat luar sambil tengok baby twin chinese comel sangat! Sempat lagi papa cakap
"best kan kalau kita dapat twin. Macam mana nanti kalau kita masuk scan, tengok-tengok doktor kata ayang pregnant twin sebab perut ayang besar ni". Mama cakap, "ikut mananya twin? Haritu scan sorang je. So sorang je la." Tunggu punya tunggu sampai no. giliran
mama. Mama dan papa masuk bilik scan.

Doktor: Wahh! Besar perut! Tak control makan ke? Makan nasi sehari berapa kali?
Mama: Hem.. Dah control dah. Sehari 3 kali je makan. Pagi, tengah hari dan malam. Tengah malam kalau saya lapar, saya makan roti atau biskut je.
Doktor: Puan, sila baring atas katil
*mama pon baring atas katil
Doktor: Si ayah nak tengok baby tak? Saya nak scan ni.
Papa: Mestilah nak, doktor. Excited ni sebab tak pernah scan dekat mana-mana klinik.
*papa berdiri dekat hujung kaki mama
*doktor dah start scan perut. Muka doktor agak terkejut
Doktor: Kamu ada keturunan kembar ke?
Mama: Takde doktor? (dengan muka hairan)
Papa: Kenapa doktor? Ada masalah dengan kandungan isteri saya ke?
Doktor: Eh, tak! Sebab saya scan ni nampak dua kepala. Nampak macam twin.
Mama&papa: Hahhh!? twin?
Doktor: Kejap saya nak conform-kan. Tapi sebelum ni memang scan nampak sorang je ke?
Mama: Haah! Nampak sorang je. Memang twin ke doktor?
*doktor tengok buku merah mama masa mama 9w
Memang scan nampak sorang.
Doktor: Ya puan. Puan pregnant twin ni. Tahniah! Kuasa Allah takde yang mustahil. Mungkin masa awal scan dulu baby kedua ni tak menjadi lagi
sebab tu scan tak nampak. Patutlah berat awak naik mendadak and perut awak besar sangat. Rupanye twin dalam perut ni. Pandai twin ni suprise-kan mama papa ye. Kejap lagi saya akan buat surat untuk awak refer ke hospital. Twin ni kena pantau lebih sikit.
Papa: Kan abang dah cakap, ayang tak percaya. (sambil sengih)

Doktor kata jantina mereka tak nampak sebab mereka lindung. Berat anak mama yang first 1kg and second 900g. Mama dan papa terkejut sangat. Time ni mama papa nangis. Terkedu, semua ada! Betul cakap papa. Rupanya masin jugak mulut papa ni. Keinginan papa nak baby twin tercapai. Alhamdulillah.
Lepas dapat je tahu pregnant twin terus tanya doktor sama ada masih kena kawal makan atau tak? Doktor cakap tak payah. Makan je kalau lapar sebab dalam perut tu ada 2
orang. So, memang perlukan banyak makanan yang berkhasiat. Huh! Happy gila la mama bila doktor
cakap macam ni. Berbunga-bunga hati beb! Haha.. Masuk dalam kereta terus papa call family semua
bagitau mama pregnant twin. Terkejut family semua. Hehe. Alhamdulillah.

11/10/2015
Harini mama check up dekat hospital. Semasa tengah tunggu
giliran mama, mama dan papa nampak triplet baby datang check up jugak. Comel sangat. Papa sempat cakap, "macam mana kalau kita kembar 3 hah? Sorang lagi siapa nak pegang?" Mama cakap, "shhhh! Jangan merepek la. Kita scan haritu nampak 2 je kan". Tiba giliran mama, mama masuk scan dengan doktor pakar bedah.

Doktor: Wah! Twin ye. Bestnye!
*doktor start scan. Dengan muka pelik. Banyak kali jugak doktor scan keliling perut mama
Papa: Kenapa doktor macam terkejut je?
Doktor: Saya nampk macam 3 orang. You tengok ni. Bila I scan
dekat bawah nampak 2 kepala tapi bila I scan di atas perut nampak lagi satu kepala. Kejap erk saya scan
badan baby ketiga.
*doktor dapat scan baby ketiga tapi doktor tu still confius. Last dia bawak mama jumpa doktor pakar
scan.

Doktor pakar scan, scan perut mama dan doktor pakar scan sahkan cuma nampak 2 je bukan 3 tapi mama papa tak puas hati sebab doktor pakar scan ni dia tak scan perut mama bahagian atas cuma
scan bahagian bawah perut je. Tak macam doktor pakar bedah tadi. Dia scan sampai atas bahagian perut
mama. So, mama papa confius kejap. Papa cakap nak bawak mama pergi scan 3D sebab papa rasa ada 3 orang bukan 2 orang. Papa cakap,  boleh tengok jantina sekali sebab nak start beli barang baby dah.

12/10/2015
Harini kandungan mama genap 30w. Tinggi rahim mama 36cm. Berat naik 2kg je. Berat mama 69kg
time ni. Masa ni pergerakan anak-anak mama terasa sangat-sangat sampai berombak perut. Time ni mama dah susah nak tidur. Bantal keliling mama pun mama still tak boleh tidur. Sakit tulang rusuk bila anak-anak mama tendang rusuk. Kalau nak terkencing memang tak boleh nak tahan dah sampai papa beli 'jamban' duduk untuk mama sebab tiap kali mama kencing ke
berak ke, mama tak boleh bangun, kena papa tolong angkat mama. Hehe.. Sampai papa kena teman
mama berak. Hehe.. Sebab itulah papa beli jamban duduk. Mama mandi pun pakai jamban duduk
tu. Kalau balik kampung pun, jamban duduk tu mesti kena bawak sekali. Hehe.

13/10/2015
Harini mama kena pergi klinik untuk minum air gula. Selepas minum air gula, papa nak bawak mama pergi scan 3D. Selepas itu nak pergi beli barang baby. Yes! Tak sabarnya nak tengok muka anak-anak mama dan excited nak pergi beli barang baby. Settle minum air gula pukul 10.30 pagi. Result air gula mama OK. Terus papa bawak mama pergi scan 3D. Sampai je di klinik, daftar dan terus masuk bilik scan sebab mama papa pelanggan first so cepat sikit tak payah tunggu-tunggu dah. Yang nak scan perut mama ni doktor perempuan. Namanya Doktor Jasmine. Peramah doktor ni. Lama jugak dia scan. Dalam 40minit. Dan..... Semasa dia scan, dia tunjuk kat mama dan papa memang ada 3 orang bukan 2 orang. So, betul la
doktor pakar bedah tu cakap nampak 3 bukan 2 sebab Dr. Jasmine ni dia scan memang betul-betul teliti. Puas hati la dia scan. Dr. Jasmine scan yang no 3 memang
duduk bahagian atas perut mama, duduk cara melintang dalam keadaan bersujuk. Muka dan jantina
tak nampak sebab baby tunduk muka. Puas pujuk tapi tak nak tunjuk jugak. Baby no 2 pulak nampak muka dan jantina (perempuan) siap bertongkat dagu lagi. Hehe.. Comel sangat! No 2 ni paling berat dan pipi tembam. No 2 duduk ditengah-tengah perut mama dalam keadaan rukuk. No 1 pulak nampak jugak muka dan jantina (perempuan) kepala dah dibawah. Yang no1 paling kecik so dia terkepit di bawah sebab dihimpit oleh adik-adik dia. Dr. Jasmine scan untuk tengok uri. No1 dan no2 satu uri. No3 satu uri. So, doktor cakap ada 3 kantung 2 uri. Yang no3 kemungkinan lelaki sebab berlainan uri. Settle scan semua doktor buat
surat untuk refer ke hospital berserta gambar scan yang sahkan mama kembar 3 bukan 2. Selepas selesai
je scan, mama papa terus pergi beli barang baby. Time ni happy dan teruja sangat semasa nak pilih baju. Yela semua nak beli sama kan. Nak beli semua serba 3. Nasib baik papa sedia bajet lebih sikit untuk beli barang baby. Penuh bonet kereta. So, pasal barang baby semua dah settle. Sampai rumah mama semangat nak basuh baju anak-anak-anak mama untuk packing letak dalam beg siap-siap. Bimbang kot-kot turun tanda awal. Seminggu selepas scan tu, mama kena check up dengan hospital seminggu sekali.

18/10/2015
Harini kandungan mama 31w3d. Mama kena cucuk dexa (matangkan paru-paru baby) harini. Harini dan
esok mama kena cucuk. Fuhh! Dia punya sakit macam kena sengat tebuan beb! Panas je bontot lepas
kena cucuk tu. Esok-nya nak pergi lagi sekali untuk cucuk kali ke-2. Fikir 10kali nak pergi. Sakit sampai trauma. Hehe.. Alhamdulillah tiap-tiap minggu mama ada check up.
Perkembangan anak-anak-anak semakin baik. Berat anak-anak-anak mama pun makin naik. Last check up seminggu sebelum admit ward. Berat anak-anak-anak mama dah ok.

First triplet 1.5kg
second triplet 1.8kg
Third triplet 1.7kg.

Sepanjang mama mengandungkan anak-anak-anak mama, alhamdulillah takde masalah apa-apa cuma awal pregnant je alahan teruk sikit.

22/11/2015
Harini kandungan mama genap 36w3day. Harini jugak mama admit ward pukul 8pagi. Bosan sangat sementara nak tunggu masuk. Papa pulak 2jam sekali mesti datang melawat mama sebagai alasan bagi tau kat guard nak masuk ward untuk
hantar makanan kat mama. Hehe.. Mama dah kena start puasa pukul 11 malam sebab esok pagi dah czer.

23/11/2015
Harini adalah tarikh anak-anak-anak mama lahir ke dunia. Pukul 6 pagi nurse dah datang kejutkan suruh mandi dan bersiap sebab mama orang first kena czer. Takut dia tu macam nak pergi menempah maut. Hahahaha.. Takut kot! Dah la suami tak boleh teman nanti dalam bilik bedah. Pukul 8pagi nurse India perempuan datang suruh tukar baju dan masukkan tiup kencing. Time
masukkan tiup kencing paling azab. Pukul 8.30 pagi mama dah kena tolak ke bilik bedah. Masa ni semua dah ada duk tunggu. Papa, tok, mama dan maksu awal lagi tunggu dekat luar ward pukul 7 pagi. Sementara nak tunggu doktor pakar bedah datang, mama kena tunggu dekat lobi bilik bedah. Pukul 9 pagi doktor pakar bedah masuk terus mama kena tolak masuk dalam bilik
bedah. Time suntikan epidural ni seksa sikit. Nurse apa tak tau la pakai baju warna biru dia cucuk tak
masuk betul-betul tulang belakang. 4 kali dia keluar masukkan jarum tu. Sakit oiii. Kali ke5 doktor pakar
bedah yang cucuk terus masuk dan suara mama terkuat sikit "aadoiii!" Terkejut + sakit. Hehe. Satu bilik bedah gelak kat mama. Malu oii
malu!! Macam-macam doktor tanya sebelum mulakan belah perut.

Doktor: Ada keturunan kembar ke? Lepas ni kena merancang okay sebab 3 sekali keluar ni.
Mama: Ada. Belah suami dan saya. (sambil sengih-sengih)
Doktor: Lepas ni pregnant dapat kembar 3 lelaki pulak lepas tu terus tutup kilang.
Mama: (sambil senyum) *dlm hati* Yang ni pun tak lepas doktor ni dah cakap pasal pregnant kali ke2 pulak. Adoii..
Doktor: Puan dah tahu jantina anak-anak puan?
Mama: Dah. No1 dan no2 perempuan. No 3 je tak tahu sebab baby duduk macam sujud.

Duduk dalam bilik bedah cuma dengar bunyi mesin je. (Siapa yang pernah duduk dalam bilik bedah tau la bunyi mesin tu macam mana). Tak lama lepas tu mama dengar
suara baby nangis tapi keadaan masa tu macam agak kalut. Mama tanya, "kenapa nurse?" Nurse cuma jawab, "takde apa puan. Puan relax je, ok." Mama dah tak dengar suara anak mama. Mama dengar sayup je suara anak mama nangis sebab nurse dah tolak anak mama keluar dari bilik bedah. Mama tak tahu anak mama ditolak ke mana. Tak sampai beberapa saat, doktor cakap, "Hurry up!! Hurry up!! Second baby!!" Mama rasa doktor goncang dan tarik anak mama keluar dari
perut mama. Bergoyang perut mama. Anak mama yang ke-2 pun mama tak boleh tengok. Nurse macam agak kelam kabut cuci-cuci terus tolak keluar dari bilik bedah. Tak sampai beberapa minit, anak mama yang ketiga pun keluar. Nyaring je suara nangis. Yang no3
ni special sikit disebabkan tak tahu jantina nurse bawak baby tunjuk kat mama jantina. Mama cakap, "Perempuan. Hehe.." Nurse letak anak mama no3 ni kat sebelah pipi kiri mama. Terus anak mama
diam. Masa ni rasa terharu sangat sampai mengalir air mata mama tanpa mama sedar. First time cium
anak sendri. Tak tau nak cakap macam mana. Naluri seorang ibu je tahu. Bila nurse angkat balik je, anak mama nangis. Dah settle, doktor tarik uri keluar. Cuci semua. Mama ditolak keluar dari bilik bedah. Mama diletakkan di bawah tempat panaskan badan. Tak tahulah nama apa mesin tu sebab masa dalam bilik bedah mama menggigil satu badan sebab sejuk. Cukup sejam baru mama ditolak ke wad. Keluar je dari bilik bedah tengok semua orang setia menunggu. Papa, tok abah, pakngah (adik mama), kawan
pakngah, maksu (adik mama), tok mama. Jiran pun ada duk tunggu dengan tok mama. Mama tengok muka papa. Papa senyum je. Sampai je dalam wad, masa ni pukul 11.30 pagi. Tok abah (abah mama) datang tengok mama. Tok abah cakap, "Tahniah! Sekarang kakak dah jadi ibu. Kakak kena jaga diri dan kesihatan sebab nak menyusu 3 orang cucu abah tu. Abah dah tengok cucu-cucu-cucu
abah. Comel! Semua muka macam papa mereka. Sakit tak kak?" Mengalir air mata tok abah. Mama
cakap, "Terima kasih, abah. Tak sakit sebab bius tak habis lagi. Kenapa abah nangis?" Tok abah kata, "Yela! Abah sedih. Selama abah jaga kak selama 20 tahun abah tak pernah tengok kak terlantar kat hospital macam ni. Takpe la. Kak rehat la. Abah nak pergi kerja dah". "Ok. Pergi kerja elok-elok. Terima kasih sebab datang tengok kak." Mama sempat cakap sebelum tok abah keluar. Tok abah tak boleh 'duduk' lama sebab bukan waktu melawat. Tak lama lepas tu tok mama pulak masuk tanya mama OK ke tidak? Sakit ke tidak? Mama cakap, "tak sakit lagi sebab bius ada lagi." Mama pun tengah pening lalat. Tok mama kata tok mama nak balik masak sup ikan haruan dan bubur untuk mama sebagai makanan tengah hari nanti.

Dalam pukul 12 tengah hari macam tu baru papa masuk jumpa mama. Papa cakap, lambat sebab uruskan anak masuk NICU dan wad melur (wad baby). Papa cakap, "Thank you. Comel anak-anak-anak kita. Cuma baby no1 dan no2 stay kat
NICU sebab merek tak boleh bernafas sendiri. Tapi yang no2 tadi doktor dah buang wayar oksigen. Doktor bagi dia pakai sekejap je sebab doktor pantau dia dari tadi lepastu dia dah boleh bernafas sendiri. Yang no3 tak ada masalah apa-apa. Tak ada pakai wayar apa-apa. Abang dah azan anak-anak-anak kita. Tapi yang no3 tu buat abang cuak. Masa abang sampai kat dia, abang bagi la salam kat dia, lepastu dia terus menangis. Terkejut abang. Abang tak berani nak angkat sebab kecil sangat. Abang minta tolong nurse angkat bagi kat abang. Masa abang tengah azankan, dia senyap je. Terkebil kebil biji mata dia. Habis je azan, dia nangis balik. Abang pujuk dia sampai dia diam baru abang letak dia. Cuma yang no1 dan no2 abang tak dukung sebab mereka pakai wayar. Abang cuma azankan tepi telinga diorang je. Nurse minta ayang perah susu untuk bagi kat anak. Nanti abang kena ambil pampers dan wed tissue kena hantar kat wad anak sebab nurse minta. Ayang rehat dulu". Sempat la mama rehat sekejap sambil ditemani maksu. Bila masuk waktu melawat, punya la ramai datang melawat. Ahma (ibu papa) dan ahtai (nenek papa) pun datang dari Ipoh melawat mama.

First triplet - 1.5kg
Second triplet - 1.8kg
Third triplet - 1.7kg

Selepas magrib baru mama boleh rehat sikit. Bukan boleh rehat sangat pun. Kejap nurse datang cucuk la, bagi ubat la, macam-macam la! Bila dah pukul 4 pagi, nurse datang nak
tukar pad. Sekali nurse tanya, "ada kentut tak? Perut puan kembung ni. Darah nifas tak keluar ni. Tersumbat
ni". Sekali nurse tu 'korek' guna jari sambil tekan-tekan perut mama sebab nak keluarkan ketulan darah. Perrgghh!! Sakitnya Allah je yang tahu. Sampai menangis-nangis mama. Dengan rasa ngilu tiup kencing pulak. Lepas kena 'korek' tu, terus lancar je kentut. Mama ingat normal kalau nak kentut tak boleh. Trauma terus mama.

24/11/2015
Pukul 11 pagi, nurse datang cabut tiup kencing. Nurse suruh mama bangun pergi tandas untuk kencing. Mama ingat nak tunggu papa datang baru mama nak ajak papa pergi tandas. Tapi sebab mama tak tahan nak terkencing, mama bangun pelan-pelan. Elok mama berdiri, mama terus rasa pening, rasa nak tumbang. Cepat-cepat mama pegang besi katil sampai terlondeh kain mama. Menjerit akak sebelah katil mama panggil nurse pelatih datang tolong mama. Nasib baik masa tu semua perempuan yang
ada. Kalau ada laki, malu 'cek' oii. Dah la kain terlondeh habis. Nurse pesan, nak bangun jalan kena ada orang pimpin. Hilang terus rasa nak kencing tadi. Papa datang, mama cerita kat papa. Boleh pulak papa
gelak kat mama. Harini first time papa bawak mama pergi tengok anak-anak-anak mama. Ya Allah! Rasa happy+sebak. Macam tak percaya. Anak mama ke ni? No1 mama tak boleh dukung. Boleh cium je sebab badan penuh wayar. No2 dan no3 je boleh dukung, peluk, cium. Lepas balik dari tengok anak-anak-anak mama, mama dan papa dah letak nama untuk anak-anak-anak mama dan papa sebab esok papa nak daftarkan dekat JPN.

No1 - Nur Husna Humaira
No2 - Nur Hasna Humaira
No3 - Nur Hanis Humaira

26/11/2015
Harini mama discharge. Tak sabar nak balik sebab mama sakit kepala sebab 4 hari tak mandi. Sebelum balik, mama sempat jenguk anak-anak-anak mama dulu. Sampai je
rumah tok mama, terus papa mandikan mama. Selepas mandi, makan dan makan ubat, terus mama tidur dari petang sampai pukul 10 malam. Ganti tidur sebab tidur kat hospital tak puas sebab nurse dan doktor asyik datang kacau. Hehe.

27/11/2015
Pagi ni bidan kampung datang nak urut susu kat mama. Susu mama takde sebab tu kena urut. Sejam
lepas urut, melimpah-limpah susu sampai jadi bengkak susu. Petang, papa bawak mama pergi menyusu
anak-anak-anak mama. Kurang sikit bengkak.

28/11/2015
Harini doktor call suruh mama stay sekali dengan anak mama dekat hospital. Nurse dah booking katil untuk mama. Doktor nak ajar mama macam mana nak handle baby pramatang sebab esok anak mama
no2 (Hasna) dan no3 (Hanis) dah boleh discharge. No1 (Husna) still dekat NICU sebab perlukan bantuan
pernafasan lagi.

29/11/2015
Harini anak mama, Hasna dan Hanis discharge. Sebelum balik, mama sempat jenguk Husna dulu. Sampai
je rumah tok mama, tok mama dan maksu excited nak sambut cucu balik harini. Asyik tenung je muka si cucu-cucu tu. Hehe.. Yela. Sebelum ni tengok dalam gambar je. Agak kelam kabut sementara nak
pandai handle. Ambik masa 2,3 hari jugak nak faham perangai anak-anak mama ni.

Sementara tunggu hari Husna
discharge, mama cuma pam susu untuk anak mama, Husna dan papa yang hari-hari hantarkan susu
mama untuk Husna. Kadang tu mama pergi jugak tengok Husna kat hospital. Minta tolong tok mama dan maksu jaga adik-adik kat rumah.

19/12/2015
Harini doktor call kata Husna dah boleh discharge. Happy tak terkata mama dan papa masa ni. Mama dan papa pergi ambil Husna kat hospital. Maksu dan tok mama pun ikut sebab excited. Adik-adik Husna pon ikut masa ni. Sampai je rumah, korang bertiga terus buat perangai. Nak minum susu serentak, nangis serentak, berak pon serentak. Kelam kabut satu rumah kalau tiga-tiga
nangis. Sekali dengan mama rasa nak nangis berjemaah. Hehe.. Mama ambil masa 2,3 hari jugak untuk mama boleh handle korang sendiri tanpa bantuan tok mama, maksu ataupun papa.

20/12/2015
Sempena birthday mama harini, tok mama dan tok ayah hadiahkan buat majlis cukur rambut untuk anak-anak-anak mama. Ramai yang datang tengok anak-anak-anak mama tapi mama dan papa tak benarkan sesiapa pun dukung dan
cium. Cuma tengok je boleh. Dokter dah pesan sebelum discharge anak-anak-anak mama jangan bagi orang luar pegang dan cium. Antibodi anak-anak-anak mama tak kuat sebab lahir pramatang dan lahir kecil.

19/1/2016
Harini peritistiwa hitam bagi mama dan papa. Harini dengan tiba-tiba Husna berhenti bernafas depan mama. Biru habis badan Husna. Tak sampai satu minit lepastu, satu badan Husna jadi hitam. Masa ni nasib baik doktor dah ajarkan macam mana nak buat CPR untuk baby kalau baby berhenti bernafas. Nasib baik papa ada masa ni. Papa yang buat CPR sampai Husna bernafas balik. Mama lembik terus masa ni. Papa sampai menangis sebut "Allahhuakhbar. Husna, jangan buat mama dan papa macam ni sayang" berulang-ulang kali. Mama dan papa terus bawak Husna pergi hospital. Doktor sahkan paru-paru Husna kena jangkitan kuman. Husna kena tahan di wad 2minggu
untuk cuci paru-paru. Alhamdulillah lepas 2 minggu, Husna dah boleh discharge.

SEKARANG
Alhamdulillah. Sekarang anak-anak-anak mama dan papa membesar dengan jayanya. Anak-anak-anak mama dan papa dah 11bulan sekarang (semasa artikel ini ditulis). Kes anak-anak-anak mama dan papa kembar 3 ni kecoh
satu hospital. Nurse dan doktor semua kenal. Sampai ke JPN tahu. Hehehe.. Mama dan papa doakan anak-anak-anak mama dan papa semoga menjadi anak yang solehah, anak-anak-anak yang bijak, anak-anak-anak yang berjaya dunia akhirat dan anak-anak-anak yang menjadi kebanggaan mama dan
papa. Mama dan papa sayang kamu semua. Amin :')

************************************************************************

Cerita ini adalah cerita benar yang diambil dari FB. Tetapi cerita ini telah di-edit sedikit bagi lebih memudahkan sesiapa untuk membaca dan memahami cerita ini.

Boleh baca cerita ini dalam bentuk original di sini. Dan ini adalah akaun FB ibu kepada kembar 3 ini.

:')

.

Thanks for reading this entry ^_^

Saturday, 5 November 2016

He's Gone | Al-Fatihah

Assalamualaikum semua :')

.

I want him.
But he's gone.

Khamis
02.11.2016
6.11 am
•Innalillahiwainnailaihiroojiun•

Allah lebih menyayanginya :')

Melihat jenazah yang tenang buat aku bertambah sedih.
Dia kuat.
Kuat melawan sakitnya.
Sampai saat hembusan nafas terakhirnya.

Orang tak tahu apa, bolehlah bercakap besar.
Kata itu ini.
Tapi aku tahu apa yang dia lalui.
Aku lihat dengan mata kepala sendiri.

Rupa-rupanya rungutannya untuk pulang ke rumah,
Adalah mesej bahawa dia ingin 'dijemput' dan 'pulang' ketika berada di rumah.
Bersama isteri, anak-anak serta cucu-cucunya.
Alhamdulillah, terlaksana :')

I am lost.
Rasa tak kuat.

Masih terngiang-ngiang pesanannya setahun yang lepas;
"Mung buatlah, asal mung sihat." -Him
I will, tokki :')

Dan masih terngiang-ngiang pesanannya kepada emakku sehari sebelum dia 'pergi';
"Mung jaga mok (tok) molek."
She will, tokki.
We will :')

:') < Ini adalah senyuman
Tapi hakikatnya aku menaip coretan ini dengan linangan air mata dan esakan.

Nampak mudah.
Tapi, hakikatnya susah!

Menerima pemergian itu mudah.
Tapi, menerima kehilangan itu tidak semudah yang disangka.
Perit!

He's my one and only.
And now, he's gone.
Gone to the right place.
Gone to the best place.
Meeting his Creator.
Meeting the Almighty.
After all of the hard times he's gone through.

I pray for good.
We pray for good.
Let's pray for good.

*****

Me: Tokki, ngucap.
Tokki: ...
Me: Tokki ikut ambe, eyh?
Tokki: ...
Me: Asyhadualla ilaa hailallah
Tokki: Asyhadualla ilaa hailallah
Me: Wa asyhaduanna muhammadarrosulullah (*nada sebak tahan nangis)
Tokki: Wa asyhaduanna muhammadarrosulullah

*****

After this,
No more his voice.
After this,
No need to visit him at the hospital.
After this,
No need to think about his illness.
After this,
No more tokki.
After this,
No need to worry about him.
After this,
No need to play truant cuz of him.
After this,
No more...

*********

First call; "Tokki nazak."

A few minutes later,

Second call; "Tokki takdok doh."

INNALILLAHIWAINNAILAIHIROOJIUN.

He's gone.
He's gone for good.
Yet, I still feel like he's still here.
Still with me.

*****

Tokki,
Although I have no chance;
To see you again.
To see your face again.
To hear your voice again.
In flesh and blood.
But it's OK.
Because you'll always in my mind.
And the memories..
Will always be remembered.

*****

Mungkinkah terputus di tengah jalan
Mungkinkah terlerai tanpa ikatan.
Segalanya ketentuan Tuhan....

*****

Bye, tokki.
Rest in peace :')

*****

Semoga roh-nya dicucuri rahmat Dia Yang Maha Esa, diringankan azab kubur, dipermudahkan segala urusan di alam barzakh dan ditempatkan di galangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Al-Fatihah!

.

Thanks for reading this entry ^_^

.

My tokki during he was admitted to the ward at Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

Friday, 28 October 2016

1102 Views

Assalamualaikum semua :')

.

I don't know is it true or not but, yes! I'm shocked + happy. 1102 views. It is out of my expectation.

Thanks to people who watch my video about how to wear bawal crepe as shawl. Moga adalah sedikit pahala untuk aku when you wear tudung like what I did in my tuto.

Next time kalu ade mase aku update new video. Heh ;')

Thanks again, ya :)

This is my youtube channel adress. You can check out my videos here. But, for the time being, I just have three videos in my youtube channel. Videos lain ada dalam ebook tapi sayang my ebook dah rosak. So, semua video tu dah lost. But, don't worry, kalau ada masa aku buat new video and upload di youtube, k?

Oklah semua. Selamat hari Jumaat dan selamat bercuti kepada orang Terengganu, Kelantan, Johor dan juga Kedah. Have a nice day ;'D

.

Thanks for reading this entry ^_^

.

.

Thursday, 27 October 2016

Blogger Fatin Liyana Sakit | Semoga Cepat Sembuh Dr. Fatin Liyana

Assalamualaikum semua :')

.

Usually, kalau aku buka IG, first IG yang aku akan stalk dulu ialah IG @dr.afl. Kemudian aku akan stalk IG-IG ini iaitu  IG @syaidatulafifah (Malaysian bowler), IG @faizalsaari (Malaysian hockey player & my fave hockey player) and IG @syaidatulafyna (Faizal Saari's wife). Then, barulah aku stalk IG lain randomly. Contohnya, IG Yuyu Zulaikha (@yuyuzulaikha), Irine Nadia (@irine_nadia), Maria Elena (@mariaelenazarul) and Dr. Say Shazril (@sayshazril).

Aku suka stalk IG @dr.afl sebab Dr. AF selalu jugaklah post quotes kat IG diorang. And aku suka sangat tengok gambar AF&FL dan Ajda. Ajda comel sangat, you know? Adore her so much! Memang mirip Dr. AF  sangat!

Actually, aku bukanlah nak buat entri pasal IG di entri ini.

Lately, aku tengok Dr. AF selalu jugaklah post gambar kat IG dengan caption yang sayu je. And through his caption, I go with a conclusion yang Dr. Fatin Liyana sekarang ni sedang sakit.

Aku tak tahu FL sakit apa, yang pasti dia sakit la. And through Dr. AF's caption jugak, aku rasa FL sakit jantung. Ayat Dr. AF di caption-nya, "saat itu aku tahu dia sedang bertarung dengan jantungnya" tu buat aku makin yakin yang FL sakit jantung. One more thing, FL dimasukkan ke IJN.

Hem.. Papepun aku tak nak buat spekulasi banyak-banyak sebab spekulasi aku tu bukannya betul pun. Kan timbul masalah pulak kan.

What important is, FL kembali sihat dan cergas dan ceria seperti biasa. Yeay! :D Ya, aku menggunakan dua perkataan DAN di situ dan aku yakin yang Awang Mursyid takkan sedih pabila membaca ayat aku ni sebab beliau tak tahu, tak pernah tahu, takkan tahu dan takkan pernah tahu pun tentang blog aku. So, beliau takkan baca ayat itu. Yolah! Aku kan tak femes :p

Di sini aku nak share-kan beberapa keping gambar yang aku screenshot from IG @dr.afl . To Dr. AFL, sorry eyh sebab ambil gambar dari IG korang tanpa kebenaran. HeHe XD

Oklah, semua. Have a nice day ahead. Bye, assalamualaikum :')

.

Thanks for reading this entry ^_^

.

P/s: Gambar last tu aku screenshot dari IG bff FL iaitu Najahtul. Sorry akak sebab tak mintak izin dulu. Hehe XD

.

.

.

Wednesday, 26 October 2016

Mesej #1

Assalamualaikum semua :')

.

Entri kali ni aku nak share satu "status" yang kawan aku mesej kat aku. Status ni sebenarnya dah lama tapi aku still simpan lagi sebab aku rasa cam.. Cam.. Cam..

Hemmm. Korang baca ajelah. Enjoy ^_^

.

Kenapa hidup ini terlalu sukar untuk ditempuhi? Hati  yang kecewa tiada penawar sebagai pengubat. Resah hati, tiada tempat bergantung, tiada tempat untuk berbual bicara. Hati ini sentiasa disakiti, dan tak pernah dipujuk dan dibelai.

.

Common thing.
No comment.

.

Just remember Allah's Love Letter,
(Al-Baqarah: 26 & 186)

.

Thanks for reading this entry ^_^

Allah's Love Letter #1

Assalamualaikum semua :')

.

Semenjak dua menjak ni, aku dah jarang gila update Quote Of The Day kan? Hem... Bukan malas tapi kekurangan masa untuk cari quote yang menarik. Bila ada masa pula, aku sengaja melaghakan diri aku dengan perkara lain seperti IG. Hehe XD

Tapi takpe, nanti aku akan try untuk update banyak lagi Quote Of The Day, ya?
By the way, start from today, aku akan buat segmen baru di blog aku iaitu segmen "Allah's Love Letter". Actually, aku tak tau sama ada 'benda' ni boleh dipanggil sebagai 'segmen' atau tak. Tapi lantaklah. Bukan ada orang kisah pun kan?

Segmen 'Allah's Love Letter' ni ialah satu segmen di blog aku di mana aku akan post-kan ayat-ayat di dalam Surat Cinta Allah iaitu Al-Quran Al-Karim (AlQuranulKarim).

Kenapa aku buat segmen ni?

Hem... Saje-saje. Aku rasa tak salah kot kalau aku share kat korang semua tentang ayat-ayat cinta Allah yang aku rasa deep sangat! Apa korang ingat manusia je boleh bagi ayat-ayat yang deep? Allah pun bolehlah bahkan dah lama Dia bagi ayat-ayat yang deep ni. Since more than 1400 years ago. Cuma kita je yang tak sedar, tak pernah sedar, tak nak sedar dan tak pernah nak sedar pun. Zzaaapppp! (Sentap?)

So, for the first 'Allah Love's Letter', I want to share with you this sentence. Sentap jugak ar time aku baca ayat ni. Hem... Jom kita renung-renungkan :')

.

"Sesungguhnya orang-orang yang rugi ialah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pada hari kiamat."
~Asy-Syura: 45

.

Thanks for reading this entry ^_^

.

Mana Mak?

Assalamualaikum semua :')

Entri kali ni adalah perkongsian dari seorang kawan aku di group whatsapp. Mungkin korang pernah baca mesej ni. Dan mungkin juga tidak. Papepun, selamat membaca dan hayatilah setiap bait ayat :')

Selamat membaca ^_^

***

Serius! Mengalir air mata aku.

MANA MAK???

Renung2kan....

***

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bongsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam.”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian
Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”
Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.
Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"
Ateh menjawab, “Entah.”
Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bongsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.
Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya "Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kuih koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kuih koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kuih koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kuih koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kuih koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamad. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kuih koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telefon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telefon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telefon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telefon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.
Kuih koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”. Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam esakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telefon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kuih koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

***

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa persaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa.

Kata Rasulullah saw, "ibu 3 kali lebih utama dari ayah."

Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil.

Sharekan pada yang lain supaya lebih ramai yang sedar akan hal ni :')

***

Aku tak lahir dari family yang kaya-raya. Transport family aku untuk ke hulu ke hilir cuma motor je. Kereta tak ada. Aku sekeluarga tak pernah pun keluar makan sama-sama. Kalau ada pun dulu-dulu waktu aku 3 hingga 10 tahun. Itupun ayah aku takde. Aku sekeluarga tak pernah pergi bercuti satu family. Kalau pernah pun, ayah dan abang aku tak ikut. Pergi pun just ke rumah saudara-mara. Naik bas. Sampai sana duduk je lah kat rumah. Lepas tu balik Terengganu. That's all.

Sebab tu, aku selalu bercakap dengan kakak aku yang kitorang

> nak belajar sungguh-sungguh, kumpul duit beli kereta dan bawak family kitorang jalan-jalan dengan kereta tu.
> nak keluar makan sama-sama dengan family and nak belanja family kitorang.
> nak pergi bercuti satu family. Tak kisahlah dalam ataupun luar begara asalkan bercuti. Kalau boleh, aku nakkkkkk sangat bawak mak aku pergi buat umrah dan haji. Aminnnn.
> nak bawak family aku especially parents aku jelajah satu Malaysia dan dunia. Nak pergi Eropah, Tanah Arab, Asia Tenggara, Asia Timur etc.
> nak beli barang mahal-mahal dan branded untuk family. Dapat belanja baju raya from butik Leeyanarahman.co dan Elrah Eksklusif pun jadilah.

Uuuu. Aku harap sangat angan-angan dan impian aku dan kakak aku ni jadi realiti. Amin Ya Rabbal Alamin :')

.

Thanks for reading this entry ^_^

A ComeBack Maybe? | After Few Months

Assalamualaikum semua :) . Dah lama kan aku tak post apa-apa entry kat sini. Busy. Tu je mampu cakap. Terlalu banyak benda dan perkara yan...