Wednesday 1 March 2017

Quote Of The Day #13

Assalamualaikum semua :')

.

Waaaa! It's a very-very-very long time am not updating any quote here. Last quote yang aku update ialah pada 8/9/2016 lepas. TAHUN LEPAS, ok! Hari ni dah 1/3/2017 dah. It's been 6 months already! Lamanya XD

Actually, bukan sengaja tau tak nak update. Tapi busy. Tapi aku sendiri pun tak tahu busy apa.

Hemmmm.

Takpe, abaikan je lah.

So, today's Quote Of The Day is;

"Wanita solehah tidak memandang dan tidak dipandang."

.
************************************************************************
.

Ok. I'll try to be one. The one yang tidak memandang dan tidak dipandang. That's why aku cuba didik diri aku. Didik diri untuk lari dari kebiasaan.

Aku manusia biasa. Suka memandang. Lagi-lagi something yang lawa-lawa. Lagilah aku suka! Aku kan manusia biasa ^_^ Dan suka perkara yang lawa tu ialah fitrah. Lagi-lagi aku ni perempuan. Ada 9 nafsu. Dan 9 nafsu itu terarah kepada kecantikan.

Kat IG sekarang ni ramai gila kot instafemes lelaki yang hensem-hensem. Paling hot sekarang ni ialah tak lain tak bukan, Isyraf Danish, owner IG @syafx . Kawan aku selalu cerita pasal dia ni kat aku. Itulah inilah. Macam-macamlah!

Isyraf tu kan hensem. Memang ramai la gegirls yang suka stalk IG dia tengok gambar-gambar dia yang handsome tu. Dan... Aku cuba didik diri aku. Aku cuba behave. Untuk tak buka IG dia. Untuk tak stalk dia. Aku cuba lari dari kebiasaan. Sebab dulu time form2 and form3, aku suka sangat stalk dia ni. So, sekarang, aku nak tinggalkan aktiviti tu. Kalau boleh tak nak buka langsung pun IG dia. Sebab;

"Wanita solehah tidak memandang."

Aku cuba.
Aku usaha.
Dan sekarang, alhamdulillah.
Might say, memang aku tak buka langsung pun IG dia. Follow pun tak. Dan sekarang aku rasa tenang. Walaupun kawan aku cerita macam-macam pasal dia kat aku, tapi aku tak terasa untuk stalk IG dia pun. Entahlah. Rasa pelik pulak bila stalk IG dia dan lelaki-lelaki lain.

"Wanita solehah tidak memandang."

.
************************************************************************
.

"Wanita solehah tidak dipandang."

Dulu time darjah 6 dan form 1, aku suka sangat upload gambar kat Facebook. Masa tu Facebook tengah in. Ramai gadis baya-baya aku yang kejar like sebab nak jadi hot stuff.

Bila upload gambar, aku akan make sure, likers aku melebih 40. Kalau lebih 40likes tu kira hot stuff la. Satu lagi, aku sangat suka bila ada lelaki yang komen dan puji aku lawa, cantik, comel etc etc.

I just dont know why I like all those thingy things.

And... Sampai la satu ketika. Mungkin Allah nak tegur aku kot. So, Dia hantar seorang lelaki untuk tegur aku. Tegur dengan ayat yang sentap sangat!

"Ko upload pic lawa-lawa lepas tu laki puji ko comel then ko melt. Ko ingat elok?"

Zappp!

Meresap terus dalam hati.

Masa tu aku form 1. Dan lepas kena tegur macam tu, aku stop upload gambar. Tapi bukan stop terus pun. After like 2 months macam tu, aku upload satu lagi gambar. And tu gambar last yang aku uplod kat FB.

Naik form 2, aku still lagi ber-FB. Tapi masa ni FB dah kurang hot. Masa ni ramai dah berpindah ke IG. Tapi aku still lagi takde IG.

Satu hari ni, tengah-tengah duk scroll FB baca status-status friends kat newsfeed, adalah aku terbaca satu status ni yang sentap jugak.

"Wanita solehah, dia akan delete komen lelaki yang puji dia comel. Tapi, wanita yang lebih solehah, tak akan ada satu pun gambar dia di media sosial."

Zapp!

Yang ni lagi sentap.

Lepas tu, aku tak tau apa yang menggerakkan diri aku. Aku buka profile FB aku dan delete SEMUA gambar aku. SEMUA!

Dan lepas tu aku tak upload dah gambar aku kat FB. Alhamdulillah. Sampai sekarang aku tak upload. Kalau ada pun, gambar yang sepupu, kawan-kawan dan kakak aku tag kat aku. Gambar yang aku upload memang takde.

Display picture pun aku tukar kepada gambar wanita berpurdah. Tu bukan gambar aku, tapi gambar yang aku ambik kat Google.

Kenapa aku buat semua ni? Sebab;

"Wanita solehah tidak dipandang."

Kalau aku upload gambar, mesti akan ada orang yang memandang. Mesti akan ada LELAKI yang memandang. So, bila aku buat macam ni, aku takkan dipandang :)

"Wanita solehah tidak dipandang."

.
************************************************************************
.

Tapi aku pun manusia biasa. Ada nafsu jugak. 9 lagi tuu.

Start form 2, aku memang tak aktif FB. Jarang on FB. And akhirnya aku beralih arah jugak kepada IG. Tapi alhamdulillah, aku tak ulang kesilapan aku. Aku tak upload gambar aku.

Ada lah jugak aku upload 2 gambar. Tapi aku dah delete dah gambar-gambar tu. Kalau ada gambar aku pun, gambar aku bersama kawan-kawan dan family members. Gambar macam tu takpelah sebab orang yang melihat tak boleh spot yang mana satu aku. Orang pun tak kenal aku :D

Cuma... Sekarang ni, gambar aku still ada kat blog kesayangan aku ni. Aku masih mencari masa. Mencari masa untuk revamp blog. Buang apa-apa yang tak patut dan lepas ni share something yang good-good dan bermanfaat je.

Aku cuba.
Aku usaha.
Kalau ada yang tersilap tu, maafkan aku.
Kerna aku cuma manusia biasa.
Manusia yang tidak sempurna.
Ada salah dan khilaf sendiri.

.
************************************************************************
.

"Wanita solehah tidak memandang dan tidak dipandang."

.
************************************************************************
.

Sekian sahaja dari aku untuk kali ini. Lain kali aku update quote baru pulak ya?

Assalamualaikum semua :')

.
.

Thanks for reading this entry ^_^

.
.

Credit to @suhailamustaffa for the picture below.

.
.

No comments:

Pesanan Untuk Kaum Hawa

Assalamualaikum semua :') . Memang trend eyh zaman sekarang pakai tudung (turban) tutup rambut je. Kenapa? Batang leher tu bukan aurat...