Sunday 8 October 2017

Aku Pembawa Talasemia

Assalamualaikum and hye semua :')

.

:')
.
Hanya mampu senyum.
.
Soooo, I gonna go to Klinik 1Malaysia at UTC, PB Square, K. Terengganu tomorrow to make a check up with the doctors there.
.
Check up for what?
.
Of course not about my spine. Scoliosis is over! Oppps. (Tutup mulut). Takdelah "over" sangat. Scoliosis still ada but not that worst like before. Kan dah operate November 2016, so it's quite OK right now.
.
So, check up for what?
.
Actually, I've talasemia. Yes, I am. Aku pembawa talasemia. *Senyum .
.
Aku tak tau la talasemia ni daripada siapa. Either my mom or my dad. I just dont know! Tapi setakat ni, aku sorang je pembawa talasemia in my family.
.
Yup, am quite sad to hear this. AKU PEMBAWA TALASEMIA uolls!
.
Masa dapat surat tu, aku mampu senyum je sebab classmates pun ada sama tengok result ujian darah kat surat tu. But, since we're not a doctor, so we know nothing XD
.
But, yes. Aku mampu senyum je. Sebab aku dah ajar diri aku since I was 12, to not cry in front of people. Bukan sebab ego, tapi sebab aku tak nak orang lain sedih. Aku tau kalau aku sedih, orang lain pun akan sedih jugak. I dont like it!
.
Aku tak boleh tengok family aku nangis sebab aku sakit. Especially my mom. I still remember how my mom cried when she knew that am a scolio-ser . It hurts me a lot!
.
Masa dapat kertas tu, I just tayang fake smile and force laugh. Sebab masa tu dalam hati nangis.
.
Nak juga persoal, "Kenapa aku, Ya Allah!? Kenapa bukan orang lain? Kenapa genetik talasemia parents aku tu dapat kat aku? Kenapa bukan siblings aku yang lain? Kenapa? Why!?"
.
Just if I can.
.
Tapi aku ni siapa nak persoal ketentuan Ilahi?
.
Aku ni hamba kerdil je. Tak punya apa-apa. Takde kuasa. The only way is, I should just accept it. Sebab dah tersurat dah tu takdir aku.
.
Sakit ni bukan aku minta. Bukan aku minta untuk jadi pembawa talasemia. In this case, aku cuma jadi mangsa keadaan. Tapi bukan parents aku juga yang minta untuk wariskan talasemia tu kat aku.
.
Aku tak boleh salahkan sesiapa sebab ni ketentuan Dia. Dia yang beri aku ujian ni. Dan aku sebagai hamba kena redha dan terima. Aku hamba hina T_T
.
Nak kata sedih sebab ada talasemia tu takdelah sedih sangat. But, I just quite shock knowing this. Satu perkara yang mengejutkan. Perkara yang aku tak jangka langsung pun. Talasemia.
.
Aku just terfikir tentang masa depan aku. Bila aku dah besar.
.
Sampai bila aku nak bergantung pada ubat? Sampai bila aku nak makan ubat ferum tu? Sampai bila?
.
Nanti dah besar, kau fikir aku boleh berkahwin dengan sembarangan orang je ke? NO!
.
Bukannya aku ni gatal sangat nak kahwin, tapi hal tu kena fikir jugak. Sebab aku makin menginjak ke usia dewasa. Next year SPM, lepas tu dah 18 tahun. Kalau ditakdirkan aku kahwin umur 25, maknanya aku hanya ada lagi 9 tahun je.
.
9 tahun yang singkat.
.
Aku takut!
Takut dengan masa depan.
Aku takut kalau aku TERkahwin dengan pembawa talasemia juga. Kemungkinan besar salah seorang anak aku akan ada anemia.
It aint a joke, bro. Am serious!
.
Bukan aku nak persoal jodoh, tapiiiiii... entahlah. Hanya orang yang senasib dengan aku je faham perasaan aku sekarang ni.
.
Hati aku bukannya made of besi. Hati aku daging. Lembik. Ketuk sikit dah sakit, rasa nak nangis.
.
Aku pun ada perasaan. Aku tahu macam mana rasa sedih. Aku pernah rasa hiba. Aku rasa.
.
Dah jatuh ditimpa tangga. Macam tu la nasib aku sekarang ni. Tapi, aku hanya mampu terima.
.
By hook or by crook, aku tetap berpegang pada quote, "Everything happened for a reason." Yes, for sure. Sebab tu kena belajar untuk redha.
.
Allahu! Aku yakin setiap ujian yang Allah beri ni ada hikmahnya yang tersendiri. Mungkin sekarang aku tak nampak. Tapi lain kali? Lain hari? Lain masa? Siapa tau kan?
.
Then, takpelah. I think am done here. Tak tau nak tulis apa dah.
.
So, I stop here. Do pray for me. Semoga semuanya elok-elok belaka esok. And Ive to get ready and well prepared sebab esok nak ambil darah lagi.
.
Bye, love you readers. Assalamualaikum <3

.

Thanks for reading this ent

No comments:

Pesanan Untuk Kaum Hawa

Assalamualaikum semua :') . Memang trend eyh zaman sekarang pakai tudung (turban) tutup rambut je. Kenapa? Batang leher tu bukan aurat...