Saturday 9 April 2016

Aktiviti Aku Sebelum Tidur

Hye, assalamualaikum :)

.

Entry kali ni aku nak kongsi sikit kat engkorang pasal aktiviti aku sebelum tidur. Hehe. Sebelum tido pun nak beraktiviti lagi. Ko dah kenapa? Kan? But, it's ok. Ini life aku, tidur aku and aktiviti aku, so ikut suka pundi hempedu aku la nak buat apa pun, kan? Who cares? Aisey, tetiba emo dah kenapa? Tak nak emo-emo ✘
.
Untuk pengetahuan engkorang, sebelum tido, aku ada satu perkara MESTI yang aku akan lakukan. Tapi tido waktu malam ajelah. Siang idok yer, yok :p
.
And untuk pengetahuan engkorang juga, perkara ini tiada kena mengena langsung dengan movies, novel and 'malam jumaat'. Kenapa 'malam jumaat'? Sebab aku dapat rasa yang ada manusia fikir 'itu', so baiklah cepat-cepat aku menidakkannya.
Aku tak kahwin lagi lah!!
.
Engko tau apa aktiviti tu? Tau tak? Mestilah tak tahu kan dah aku tak bagi tau. Apalah -_-"
.
Aktiviti yang aku maksudkan ini sebenarnya ialah memberus gigi, mencuci muka dan seangkatan dengannyalah. Alah... Aktiviti cliche je pun. Ramai je yang buat, bukan aku sorang je. Tapi takpelah. Inikan belog aku, so aku ada hak untuk share anything and everything here. Ada paham?
.
Sebelum tidur, perkara mesti yang aku akan buat ialah memberus gigi mencuci muka, membasuh kaki dan jari jemari. Kenapa mesti ada kaki dan jari jemari? Kerana aku mahu anggota itu berada di dalam keadaan yang bersih sebelum aku melelapkan mata. So nanti kalau kena gigit nyamuk kat muka, takdelah aku garu muka dengan jemari yang kotor. Ye dok?
.
First thing aku akan buat ialah basuh tangan dengan sabun dulu secara 'ala kadar'. Then, barulah aku akan berus gigi. Reason: Aku tak nak kuman-kuman yang ada kat jemari aku masuk ke dalam mulut. Tapi..... boleh ke kuman tu masuk? And... bagaimana? Erk --'
.
Then, lepas dah berus gigi and kumur-kumur apa semua, sekali lagi aku basuh tangan. Then barulah aku cuci muka aku. Haa. Gitu ;)
.
Lepas cuci muka, basuh kaki pulak. Basuh kaki dengan sabun of course. Celah-celah jari kaki, tapak kaki and semuanyalah kat kaki aku gosok betul-betul dengan sabun. Aku akan make sure kaki aku akan cuci bersih suci murni lah! Walaupun aku tau nanti akan kotor balik bila berjalan atas lantai yang ada terlalu banyak kuman. Ok, takpe. I tahu :p
.
Lepas siap basuh kaki, barulah aku basuh tangan cuci-cuci bersih-bersih. Tangan benda yang last aku buat, ya. Cara aku basuh tangan senang je. Aku ikut cara dalam tv. Kalau tak tahu jugak bolek godek-godek laptop tanya Pak cik Google.
.
Lepas siap basuh tangan, jangan lupa ambil wudhu' ya. Berwudhu' tak semestinya untuk solat je. Apa yang aku tau, kita digalakkan untuk berwudhu' sebelum tidur. Itu ajelah yang aku boleh beritahu. Pasal hukum hakam apa semua tu aku tak nak sebutlah sebab takut tersalah pulak.
.
Em. Itu ajelah kot aktiviti aku sebelum tidur yang aku nak heboh-heboh sangat ni. Alahai... Aku rasa macam over kekwat lah pulak sebab perkara ni pun nak gitau kat belog. Hahaha XD Tapi takpelah. Belog aku kan. Aku punya sukalah :)
.
Oh, ya. Sebelum aku lupa nak gitau. Aku guna pencuci muka Nano White Freshness. Buat masa sekarang ni, aku guna dua aje produk dari Nano White iaitu Foem Cleanser dan Matifying Mouisturizer. Yang selebihnya aku tak guna lagi sebab masa aku beli tu, Nano White just ada dua produk ni je.
.
First aku beli pencuci muka ni September 2015 lepas. Sekarang ni dah April 2016, means dah tujuh bulan dah aku guna produk ni. Haaa. Hebat kan? Beli sekali je dah boleh guna tujuh bulan. Tak payah nak membazir duit beli banyak-banyak. Dalam setahun just beli dua kali je.
.
Kalau nak tanya pasal keberkesanan tu. Berkesan lah jugak sepanjang dah 6 bulan lebih guna ni. Cerah lah sikit kalo nak banding dengan masa belum pakai dulu. Tapi.... Yang mencerahkan kulit kita ni bukan produk semata-mata  tau. Yang mencerahkannya ialah Allah SWT. Pencuci muka etc tu just sebagai 'sebab' je. Kalo Allah nak bagi kulit muka kita cerah, tak payah pakai produk apa-apa pun boleh cerah. Kan?
.
So, masa cuci muka tu janganlah lupa berdoa kat Allah. Jangan lupa dengan nikmat wajah yang cantik dan 'sempurna' yang Dia dah beri kat kita. Belajar untuk bersyukur. Ok?
.
Ok-lah. Dah jadi Ustazah dah pulak aku nih..
.
Aku stop sini untuk entry kali ni, ya.
.
Sebelum tu, aku nak ucap terima kasih bebanyak sangattt kat engkorang yang visit belog aku ni. Aku tengok tadi hari ni saje viewers Cik Sakura Merah dah cecah tiga angka. (seratus lebih je sebenarnya :p) Waaa. Pencapaian yang amat membanggakan akulah. Alah.. Tiga angka je kan apesal nak kekwat sangat. Ye tak? Tapi... tiga angka tu bagi aku dah banyak sangat dah! Dah lah aku ni jarang update belog. Seminggu sekali je. Update pulak gambar hodoh. Gambar pun ihsan google. Gambo aku pulak aku tak upload pun. Hahaha XD ape derrr ﹋o﹋
.
Ok,lah. Tersasul pulak.
.
.
Thanks for reading this entry, ^_^

.
.

Thanks silent readers :D

.

Aku sertakan sekali gambo produk Nano White Freshness yang aku guna tu. Manalah tau nanti kan ada sapa-sapa yang nak cuba pakai. Ye dak? Heh.

No comments:

Pesanan Untuk Kaum Hawa

Assalamualaikum semua :') . Memang trend eyh zaman sekarang pakai tudung (turban) tutup rambut je. Kenapa? Batang leher tu bukan aurat...