Friday 20 November 2015

10 SEBAB JEPUN MAJU

Assalmualaikum and hye guys..

Today is Saturday, 21th November 2015. And, hari ni bermulanya cuti akhir tahun bagi negeri-negeri yang berkenaan. Disebabkan aku stay kat Ganu, so aku dah start cuti kelmarin dah. Wuuu!

Actually, entry kali ni aku nak share something pasal sebuah negara yang boleh dikatakan famous lah.. Famous dengan budaya, budi bahasa, kebersihan and so on lah. And, kalau boleh aku nak datang sini, one day, Insya-Allah. Doakan aku! Hek hek >_<

Okay, back to topic. Negara yang aku maksudkan tu ialah Jepun.. And, thing yang aku nak share kat korang hari ni ialah '10 Sebab Jepun Maju'.



Well, semua orang tahu yang Jepun ni sebuah negara yang maju. Tapi.. Kenapa negara ni boleh maju?? Haa... Nak tahu kenapa? Scroll ke bawah dan baca.


1. Di Jepun diajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam dengan satu matapelajaran yang dinamakann “Jalan kearah Akhlak” di mana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara berdepan dengan orang.

2. Tidak ada kegagalan/failure pada awal sekolah rendah sehingga ke peringkat tiga pertengahan, kerana objektifnya ialah mendidik dan menanamkan konsep dan pembentukan pribadi/watak, bukan sahaja pendidikan dan indoktrinasi(dictation).

3. Jepun walaupun salah satu negara terkaya di dunia, mereka tidak mempunyai orang gaji (servants), ibu dan bapa bertanggungjawab di rumah dan keatas anak-anak mereka.

4. Kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama 20min bersama-sama guru mereka. Faktor ini membawa ke arah kemunculan generasi Jepun yang sederhana dan minat kearah kebersihan.

5. Kanak-kanak d isekolah akan membawa berus gigi yang telah di“disinfected”/sterilkan, dan mereka membersihkan gigi mereka di sekolah setiap kali lepas makan bagi mengekalkan kesihatan pada usia yang muda.

6. Pengetua sekolah akan memakan makanan pelajarnya selama setengah jam bagi memastikan keselamatan mereka, kerana pengetua menganggap pelajar adalah masa depan Jepun yang perlu diberi perlindungan.

7. Pekerja pembersihan di Jepun digelar sebagai “Jurutera Kesihatan” yang gajinya sebanyak 5000 hingga 8000 USD sebulan, tertakluk kepada ujian bertulis dan lisan.

8. Dilarang mengunakan handphone di dalam tren/keretapi, restoran dan tempat-tempat yang tertutup, dan dinamakan status ‘silent’ di handphone sebagai “akhlak/etika”

9. Jika anda pergi ke restauran buffet di Jepun, anda akan dapati bahawa setiap orang akan mengambil makanan dengan kadar yang diperlukan sahaja, dan tidak akan meninggalkan apa-apa makanan d a tas pingan.

10. Kadar kelambatan keretapi/tren adalah sebanyak 7 saat sahaja dalam satu tahun, ini kerana mereka adalah orang yang tahu akan nilai masa, dan gemar kepada ketepatan saat dan minit.



Betul tak? Betul tak? Betul la kan? Benda ni pun memang fakta.

Kadang terfikir jugak, kan best kalau Malaysia pun camni. Mesti aman negara kita. Kes jenayah kurang. Tak perlu takut kalau nak pergi mana-mana. Kan best kalau macam tu. Ini tak. Nak pergi mana-mana mesti akan rasa takut. Huuu... Seram!

Harapan aku, one day Malaysia bolehlah jadi negara yang maju macam Jepun and rakyat-rakyatnya pun baik-baik dan bagus-bagus.. Aminn..

Hari tu ada terbaca kat satu blog pasal 'Dasar Pandang Ke Timur' yang diasaskan oleh Tun Doktor Mahathir. Oh! Aku setuju sangat dengan dasar tu. Sangat-sangat setuju.

Ok-lah, entry aku berakhir di sini. Next week aku update entry baru pulak. Itupun kalau aku rajin. Heh >_<

Dah, bye. Assalamualaikum!

Thanks for reading my entry ^_^


Credit to Prof Dr Muhaya.

No comments:

Pesanan Untuk Kaum Hawa

Assalamualaikum semua :') . Memang trend eyh zaman sekarang pakai tudung (turban) tutup rambut je. Kenapa? Batang leher tu bukan aurat...